Kiadv√°nyok


√Čnek - szolf√©zs

Mindig is szerettem a szolf√©zst, ak√°rki is tan√≠totta azt nekem. √Črdekesnek tal√°ltam minden, a zen√©vel kapcsolatos elm√©leti ismeretet. M√©gis d√∂ntŇĎen Debrecenben a k√∂z√©piskolai szolf√©zs √≥r√°im hat√°rozt√°k meg, hogy a j√∂vŇĎmben ezzel szeretn√©k foglalkozni. Pontosabban Paraczky Mikl√≥sn√©.

 
Magas volt a léc.

 
A Liszt Ferenc ZenemŇĪv√©szeti FŇĎiskola miskolci szolf√©zs tanszak√°n SzŇĪcs S√°ndor, Turcs√°nyi Emil √©s S√°ndor Zolt√°n voltak a tan√°raim.
A diploma megszerz√©se ut√°n, 1989-94-ig a miskolci Fazekas Utcai √Āltal√°nos Iskol√°ban tan√≠tottam. Minden leendŇĎ √©nek tan√°r v√°gya, hogy zenei √°ltal√°nosban dolgozhasson. Az eny√©m is az volt! S mivel ebben az iskol√°ban t√∂lt√∂ttem a tan√≠t√°si gyakorlatot, m√≥domban √°llt bizony√≠tani alkalmass√°gomat. Az akkor nyugd√≠jba vonul√≥ Gajdos Edit tan√°rnŇĎ k√©rt meg arra, vegyem √°t a hely√©t a zene tagozaton. N√©gy √©v eltelt√©vel pedig a Liszt Ferenc ZenemŇĪv√©szeti FŇĎiskola zeneelm√©let-szolf√©zs tansz√©ke k√©rt fel a tan√≠t√°si gyakorlatvezetŇĎ tan√°ri feladatra. Az itt elt√∂lt√∂tt √©vek minden perc√©t szerettem √©s √©lveztem. Heti 3-5 √©nek√≥r√°ban tan√≠thattam olyan gyerekeket, akik vagy a saj√°t vagy a sz√ľleik elk√©pzel√©se szerint zen√©t akartak tanulni. Az eredm√©ny b√°mulatos volt!
Ma már csak nyomokban léteznek ebben az országban zenei általános iskolák.
A H√°mori Waldorf Iskol√°ban folytattam az √©nek tan√≠t√°st. √Ėt √©v ut√°n k√©nytelen voltam magamnak beismerni, hogy ugyan rengeteg olyan √∂tlettel √©s gondolattal tal√°lkoztam ebben az iskolat√≠pusban, ami kedvemre val√≥ volt, m√©gis, zenetan√°rk√©nt nem tudtam, √©s nem is akartam a muzsik√°t al√°rendelni semmilyen m√°s ideol√≥gi√°nak.
2009-tŇĎl Balatonlell√©n, majd a k√∂vetkezŇĎ √©vben - n√©h√°ny h√≥napig -  Balatonbogl√°ron, a zeneiskol√°ban tan√≠tottam szolf√©zst √©s zenet√∂rt√©netet. Tanuls√°gos idŇĎszaka volt ez √©letemnek...

hor_line

Cikk

 

Sokat gondolkodom, vajon mennyi a l√©tjogosults√°ga a szolf√©zs t√°rgynak ebben a mai vil√°gban. Egy√°ltal√°n van-e √©rtelme a komolyzene tan√≠t√°s√°nak, vagy ez a t√≠pus√ļ muzsika egy elm√ļlt vil√°g jelens√©ge. A zen√©sz dolga a m√°r le√≠rt zen√©k elŇĎad√°sa mŇĪv√©szi fokon, valamint ennek a k√©pess√©gnek a tov√°bbad√°sa a gyerekeknek.
Mivel a legt√∂bb meg√≠rt zen√©nek m√°r l√©tezik hangfelv√©tele, ez√©rt az √©lŇĎ elŇĎad√°sok ir√°nt manaps√°g jelentŇĎsen cs√∂kkent a kereslet. A sz√°m√≠t√≥g√©pes technika is lehetŇĎv√© teszi egy teljes szimfonikus zenekar megsz√≥laltat√°s√°t. A k√∂z√∂ns√©g azonban m√©g ig√©nyli a hangversenyeket, ahol ismerŇĎs vagy ismeretlen emberek tud√°suk √©s szem√©lyis√©g√ľk legjav√°t adva muzsik√°lnak nekik. Szeretik azt is l√°tni, ahogy gyerekeik a n√∂vend√©khangversenyeken figyelm√ľk teljes √∂sszpontos√≠t√°s√°val, odaad√≥an alkotj√°k √ļjra a muzsika hangjait. Mert a muzsik√°l√°s olyan reproduk√°l√≥ feladat, ami teljes embert ig√©nyel: nem csak technikai j√°rtass√°got a hangszeren, hanem √©rtelmi √©s √©rzelmi odaad√°st, valamint rettentŇĎ nagy b√°tors√°got, ami seg√≠thet minden, esetleg addig rejtett tulajdons√°guk felsz√≠nre t√∂r√©s√©ben. A 20. sz√°zadi √©s romantikus zene legt√∂bb produktuma csak felsŇĎfok√ļ zenei v√©gzetts√©ggel rendelkezŇĎk sz√°m√°ra elŇĎadhat√≥ √©s meg√©rthetŇĎ. (Persze mindk√©t st√≠lusban sz√ľlettek mŇĪvek gyerekek sz√°m√°ra is! Bart√≥k Mikrokozmoszai, Schumann Jugendalbuma, Debussy Gyermekkuck√≥ja. √Čs r√°ad√°sul kor√°bbi korok zeneszerzŇĎinek is sok olyan mŇĪve van, amit csak felnŇĎtt zen√©szek b√≠rnak elj√°tszani, gondoljunk Bach sz√≥l√≥szvitjeire, Beethoven szimf√≥ni√°ira… De hallgatni mindenk√©ppen nehezebb a romantikus √©s 20. sz√°zadi zen√©t egy gyerek sz√°m√°ra.)
Lehet vitatkozni, mennyire veszti el folyamatosan a zene eredeti, szakr√°lis jelleg√©t napjainkban, s mennyire „puszt√°n” a sz√≥rakoztat√°s, √©s az anyagi vil√°g eszk√∂ze. Sok√°ig k√≠nl√≥dott a komolyzene, egyre bonyolultabb√° t√©ve √∂nmag√°t, hogy v√©g√ľl kisebbs√©gbe ker√ľlj√∂n a k√∂nnyŇĪzen√©vel szemben. V√©g√ľl, Bart√≥k hal√°la ut√°n 60 √©vvel gyakorlatilag nem robban m√°r. Pr√≥b√°lkoznak a k√∂nnyŇĪzene egyes k√©pviselŇĎi a komoly becsemp√©sz√©s√©vel mŇĪveikbe (egy √©vsz√°zada m√©g ford√≠tva volt ez), de nem tŇĪnnek maradand√≥nak ezek a pr√≥b√°lkoz√°sok. V√©g√ľl is azt hiszem, t√∂rv√©nyszerŇĪ, ami t√∂rt√©nt: a t√ļl bonyolult komolyat felv√°ltotta a k√∂nnyen √©rthetŇĎ √©s j√°tszhat√≥, vagyis k√∂nnyŇĪzene. DE!!! Az√©rt a r√©git nem kellene kihaj√≠tani!
Szerintem minden hang, ami ŇĎszint√©n buggyan ki az ember agy√°b√≥l - nem a dics√©ret√©rt, a jutalom√©rt, a siker√©rt -, ak√°r csak √∂nmagunk gy√∂ny√∂rŇĪs√©g√©re, ak√°r gyerek√ľnk megnyugtat√°s√°ra, ak√°r j√°t√©kb√≥l, le√≠rva √©s le√≠ratlanul is kincsnek minŇĎs√ľl. Zen√©t tudatosan csak az ember alkot, azt hiszem, ez t√©nynek minŇĎs√≠thetŇĎ √°ll√≠t√°s. Az olyan ember, akinek fej√©ben – akarva, akaratlanul –a k√∂zl√©s v√°gya zenei hangokban jelentkezik, nem szavakban, sz√≠nekben, form√°kban vagy mozdulatokban, zeneszerzŇĎ lesz. A legegyszerŇĪbb ritmik√°j√ļ √©s hangokb√≥l √°ll√≥ mel√≥dia is k√©pes egy ember √©rz√©s√©t, akarat√°t, v√°gyait t√ľkr√∂zni. Olyan is, amit m√°r valaki egyszer, r√©gen kital√°lt. Ebben az esetben m√©g a st√≠lus sem fontos! Csak az igazs√°g!
√Čs itt megint lehet vitatkozni, vajon a zenet√∂rt√©net r√∂gz√ľlt st√≠lusjegyeinek ismerete √©s a kott√°z√°s logikusan kialak√≠tott, √°m megk√∂vesedett jelrendszere mennyire szab√°lyozza az alkot√≥ zen√©szt, mennyire k√∂ti meg kreativit√°s√°t. Az is k√©rd√©s sz√°momra, kell-e mindig √ļjat hozni a zen√©ben, valami m√°st, ami eddig m√©g nem volt. A nap minden reggel felkel, √©s k√©sŇĎbb lenyugszik – ez a jelens√©g senki sz√°m√°ra nem v√°lik unalmass√°, mert ha megszŇĪnne, komoly probl√©m√°ink ad√≥dhatn√°nak. A zene elm√ļl√°sa vajon mekkora probl√©ma lenne az emberis√©gnek? Fogalmunk sincs, mi van m√©g elŇĎre!
Csak azt tudjuk, mi volt. Nek√ľnk kell eld√∂nten√ľnk, meddig akarjuk a zen√©t √©letben tartani, meddig lehet ez az √∂nkifejez√©s egyik form√°ja. Kell-e Mozart a vitrinbe?
A szolf√©zstan√≠t√°snak az a feladata, hogy a gyerekek √©rt√©kes zen√©ket gyŇĪjtsenek a saj√°t, egyelŇĎre √ľres, ill. csup√°n aktu√°lisan n√©pszerŇĪ muzsik√°kkal h√©zagosan kit√∂lt√∂tt vitrinj√ľkbe. Ez csak √ļgy lehets√©ges, ha alaposan ut√°naj√°runk, honnan, mit gyŇĪjthet√ľnk, √©s eleinte k√∂z√∂sen, majd mindenki legjobb bel√°t√°sa szerint eld√∂nti, melyik kor, melyik szerzŇĎje vagy zenemŇĪve ker√ľl az ŇĎ polc√°ra. Szolf√©zs √≥r√°n van erre igaz√°n lehetŇĎs√©g! Min√©l t√∂bb, azonos st√≠lusjegyekkel ell√°tott muzsik√°t ismer meg egy gyerek, ann√°l biztons√°gosabban el tudja d√∂nteni, sz√°m√°ra fontos-e az. (Az √©n vitrinem szereplŇĎi: a magyar n√©pdalok, renesz√°nsz madrig√°lok, Bach csell√≥szvitjei, Mozart oper√°i √©s a Requiem, Handel Messi√°sa, a romantikus zene sz√°mtalan alkot√°sa, Bart√≥k √©s az ut√≥romantikusok mŇĪvei, R. Strauss N√©gy utols√≥ √©neke, a J√©zus Krisztus szuperszt√°r, Hair √©s az Istv√°n a kir√°ly c√≠mŇĪ rockoper√°k, √©s m√©g hosszasan sorolhatn√°m.)
A zenei korszakok √©s st√≠lusok megismer√©s√©nek alapos √ļtja lehet a szolf√©zs tanul√°sa. Nem csak az√©rt, mert bizonyos st√≠lusok dallamait √∂mlesztve, egy kupacban kapj√°k a gyerekek, hanem az√©rt is, mert alkothatnak k√∂zben, kott√°zhatnak, improviz√°lhatnak kellŇĎ ismeret birtok√°ban egy adott st√≠luson bel√ľl. Erre hangszertanul√°s k√∂zben igen ritk√°n ker√ľl sor. A hangszeres tananyag fel√©p√≠t√©s√©nek l√©nyege a technikai √©s zenei megold√°sok neh√©zs√©gi foka, tekintet n√©lk√ľl a tanuland√≥ zenemŇĪvek st√≠lus√°ra √©s kor√°ra. Hangszeres √≥r√°kon teh√°t √∂sszekeverednek k√ľl√∂nb√∂zŇĎ korok zeneszerzŇĎinek mŇĪvei. R√°ad√°sul egy √°tlagos, ill. gyeng√©bb k√©pess√©gekkel meg√°ldott gyerek ezekbŇĎl is csak nagyon keveset b√≠r elj√°tszani a hangszer√©n. Elvileg, aki pl. sok barokk zen√©t j√°tszott m√°r, k√©pes az improviz√°l√°sra ebben a st√≠lusban. (√Čn, miut√°n a Bach p√©ldat√°rak √∂sszes dallam√°t minimum 3 f√©le hangnemben v√©gig transzpon√°ltam, k√©pes lettem hasonl√≥ jellegŇĪ dallamok kital√°l√°s√°ra, √©s ebben kifejezett √∂r√∂m√∂met leltem.) Szolf√©zs √≥r√°kon teh√°t a gyerekeknek teljesebb k√©p√ľk alakulhat ki egy-egy zenet√∂rt√©neti korr√≥l, mint hangszeres √≥r√°kon. H√°rom√©vnyi n√©pdaltanul√°s ut√°n gyerekk√©nt is k√©pes voltam r√©gi √©s √ļj st√≠lus√ļ n√©pdalok improviz√°l√°s√°ra, adott vagy magam alkotta sz√∂vegre. M√°sf√©l √©v a klasszikus st√≠lus√ļ dallamok k√∂z√∂tt el√©g volt arra, hogy magam szerkesszek egy peri√≥dusnyi dallamot a k√≠s√©ret√©vel egy√ľtt. √Čs a barokk zene a 6. √©vben egyszerŇĪen lenyŇĪg√∂z√∂tt!
A zenei olvas√°s √©s √≠r√°s term√©szetesen igen szoros, oda-visszahat√≥ folyamat. Min√©l t√∂bbet olvasunk, ann√°l jobban √≠runk √©s ford√≠tva. A szolf√©zs √≥r√°n az olvas√°s t√∂bbf√©le m√≥don t√∂rt√©nhet: betŇĪkott√°r√≥l, k√©zjelrŇĎl, dallamrajzr√≥l, rep√ľlŇĎkott√°r√≥l, √©s persze a teljes √∂tvonalas kott√°b√≥l. Egy szolf√©zstan√°r az olvas√°st rengetegf√©lek√©ppen gyakoroltathatja: belsŇĎ hall√°ssal, √ľtemenk√©nt/mot√≠vumonk√©nt v√°ltakoztatva belsŇĎ √©s hangos √©nekl√©st, csak bizonyos ritmusokat, csak bizonyos hangokat hangosan √©nekeltetve stb. A gyerekek a dallamokat √≠gy olvasva k√∂nnyen megjegyzik, ak√°r eml√©kezetbŇĎl is le√≠rj√°k ŇĎket. Ezen gyakorlatok sz√°mtalan vari√°ci√≥j√°nak seg√≠ts√©g√©vel fejlŇĎdik a gyerek belsŇĎ hall√°sa, lapr√≥lolvas√°si k√©szs√©ge, mem√≥ri√°ja √©s √≠r√°sk√©szs√©ge… Ez mind seg√≠t a hangszeres tanulm√°nyoknak! Javaslom, hogy pr√≥b√°lj√°k ki a kedves hangszert oktat√≥ kolleg√°k: elŇĎsz√∂r tanulj√°k meg a darabjaikat a gyerekek a fej√ľkben, s azt√°n pr√≥b√°lj√°k √°t√ľltetni azt a hangszer√ľkre! Fontos: minden egyes √©nekl√©snek ugyanaz a l√©nyege szolf√©zs √≥r√°n, mint a hangszeres j√°t√©knak hangszeres √≥r√°n: a kifejez√©s, a muzsik√°l√°s.
A ritmusk√©szs√©g fejleszt√©s√©re irdatlan mennyis√©gŇĪ gyakorlat l√©tezik. (Kedves hangszeres tan√°rok! Ne h√°borodjatok fel, ha egy tan√≠tv√°nyotok az mondja egy negyedre, hogy „t√°”! Ez a ritmusok gyakorl√≥ neve. M√°sk√©ppen nem tudjuk ŇĎket elmondani. A ti-ti-ti-ti t√°-t√° helyett nem mondhatjuk, hogy nyolcad-nyolcad-nyolcad-nyolcad, negyed-negyed… A gyerekek 11-12 √©ves korukban tanulj√°k matekb√≥l a t√∂rteket, 5. oszt√°lyban. Ha minden j√≥l megy, addigra m√°r remek√ľl ismerik a ritmusokat, s el lehet felejteni a gyakorl√≥ nevez√©st.) A gyerekek nehezen ar√°ny√≠tj√°k a ritmusokat a m√©rŇĎ√ľt√©shez, gyakran sajnos azt sem tudj√°k, mi is az az √ľtemmutat√≥. Igyeksz√ľnk, gyakorolunk. Olvassuk √©s √≠rjuk a ritmusokat, memoriz√°ljuk ŇĎket √©s j√°tszunk vel√ľk.
Mi√©rt van sz√ľks√©g a hangk√∂z√∂k ismeret√©re? Tal√°n mert akkor k√∂nnyebben megy a kottaolvas√°s. A hangszeres j√°t√©k folyam√°n nagyobb hangk√∂zl√©p√©sek eset√©ben nagyobb lend√ľletet kell venni, mind mozdulatban, mind levegŇĎben. A lend√ľletv√©tel, egy megelŇĎlegzŇĎ mozdulatot ig√©nyel, aminek nagys√°g√°hoz ismerni kell azt a t√°vols√°got, ami a dallamban k√∂vetkezik. Von√≥s hangszerek eset√©ben az inton√°ci√≥ alapfelt√©tele a hangk√∂zismeret: j√°t√©k k√∂zben a hangk√∂z√∂ket elŇĎre kell hallania a gyereknek! √Čs a hangzatok felismer√©s√©t, √©p√≠t√©s√©t, a dallamok lejegyz√©s√©t is seg√≠ti a hangk√∂zismeret.
A k√ľl√∂nb√∂zŇĎ hangnemekben val√≥ j√°rtass√°gra √ļgy tehet√ľnk szert, ha elŇĎsz√∂r is megismerj√ľk a hangsorok szerkezet√©t, fel√©p√≠t√©s√©nek logik√°j√°t, majd rengeteget olvasunk, √≠runk √©s j√°tszunk huzamosabb ideig bizonyos hangnemekben. Ez a szolf√©zs √©s hangszeres tan√°r k√∂z√∂s feladata! A mod√°lis hangsorok elsaj√°t√≠t√°sa legk√∂nnyebben a n√©pdalok tanul√°sa k√∂zben lehets√©ges. A hangk√©szlet √∂sszeszed√©se ut√°n k√∂nnyen fel√©p√≠thetj√ľk a dalunk hangsor√°t, s transzpon√°lhatjuk azt k√ľl√∂nb√∂zŇĎ hangnemekbe.
Mindenesetre minden elm√©leti ismeretet alaposan bev√©sett, nagy mennyis√©gŇĪ hangz√≥ anyagb√≥l saj√°t√≠thatunk csak el. Az improviz√°ci√≥ felt√©tele is ez, plusz az egy√©ni kreativit√°s √©s fant√°zia. A minap egy lapr√≥l olvasott dallam annyira megtetszett a gyerekeknek, hogy felvetettem, tal√°ljanak ki hozz√° sz√∂veget. Nem ment nekik, pedig azt hittem, ez nem olyan bonyolult feladat… Hangszeren is neh√©zkesen megy az improviz√°ci√≥, valljuk be, nem is igaz√°n foglalkozunk ezzel a k√©rd√©ssel, √∂r√ľl√ľnk, ha a gyerek megtanulja a h√°zi feladatot. (Hetekig k√©sz√ľl√ľnk egy vizsg√°ra, h√≥napokig egy versenyre, am√≠g elŇĎad√°si darabjainkat hib√°tlanul, tiszt√°n, pontosan √©s sz√©pen el tudjuk j√°tszani.) Pedig eg√©szen biztos vagyok abban, hogy a gyerekek otthon, amikor ketten maradnak a hangszereikkel, sokat r√∂gt√∂n√∂znek, csak ezt nem mes√©lik el nek√ľnk, mivel nem k√©rdez√ľnk erre r√°. A szolf√©zs √≥r√°k gyakori feladata a ritmus-improviz√°ci√≥, √©s adott ritmushoz egy dallam improviz√°l√°sa. N√©pdalsorok, k√©rd√©s-feleletek, v√°ltozatok, szekvenci√°k… ezekre bizony sor ker√ľl.
A dinamikai, temp√≥ √©s elŇĎad√°sm√≥dra utal√≥ jelz√©sek r√∂gz√≠t√©se legink√°bb hangszeres tanulm√°nyaink sor√°n t√∂rt√©nik. Term√©szetesen tal√°lkozunk ezekkel a szolf√©zsk√∂nyveinkben is, de a hangszeres kott√°inkban hamarabb elŇĎfordulnak.
V√©gezet√ľl hadd mondjam el…
Mind a szolf√©zs, mind a hangszertanul√°snak egy a c√©lja: az ig√©nyes zene megszerettet√©se a gyerekekkel. Az ezzel kapcsolatos inform√°ci√≥k pedig elsŇĎsorban az√©rt kell, hogy elsaj√°t√≠t√≥djanak, hogy ismeretlen muzsik√°kat is nyitott aggyal-f√ľllel-l√©lekkel hallgassanak, s el tudj√°k d√∂nteni, melyik ker√ľlj√∂n ezek k√∂z√ľl a legkedvesebb √©lm√©nyeik polc√°ra.

http://www.parlando.hu/Dobszay63.html
http://www.terrasoft.hu/kultura/kaboca/zf1/

 

 

 

M√≥dos√≠t√°s d√°tuma: 2011. okt√≥ber 24. h√©tfŇĎ, 13:23